Gå til hovedindhold

Medier

Digitale medier er blevet en stor del af unges liv. Tre ud af fire unge anvender sociale medier som Facebook, Instagram og Snapchat hver dag. Faktisk ligger danskerne i top, når det gælder brug af internettet

Indhold

    Negative virkninger

    Britiske undersøgelser har vist at Instagram har den mest negative virkning på unges selvfølelse. Dette kan hænge sammen med den perfekte fremstilling, der ofte forekommer på Instagram (Kulturfabrikken). Samme tendens viser sig også at gælde Snapchat, hvor der også bruges film og billeder, hvilket kan forklare den negative virkning. Det er særligt piger der bliver negativt påvirket af medierne. Det hænger sammen med følelsen af, at skulle leve op til samfundets forventninger og det perfekte liv.

    Afhængig af sociale medier

    Flere forskere udtaler at det ikke er sandsynligt, at unges medieforbrug vil dale foreløbigt. Det skyldes at nogle unge bliver afhængige af at få "likes". Forskerne mener endvidere at nogle unge måler deres værdi "likes". Endvidere er de unge afhængige af at have en profil, for at deltage i det sociale, lave skolearbejde eller være studerende på videregående uddannelser (Kulturfabrikken). Det viser sig endvidere at de unge ofte er i kontakt med hinanden, for ikke at føle sig alene, selv når de sidder alene. Det er ofte korte samtaler blandt de unge og kommunikation for kommunikationens skyld.

    FOMO

    Det er vigtigt for de unge i dag at være online hele tiden. Nogle unge bliver stressede af at være online hele tiden og føle at de skal være tilgængelige hele tiden. Det er hårdt at føle, at man ikke er fri. Samtidig gør det det svært at være tilstede i sociale sammenhænge. Flere unge udtrykker, at det kan være generende, når ens venner hele tiden kigger i deres telefon, når de er sammen. Det kan være vigtigt at overveje, hvornår det er vigtigt, at man er online, og hvornår det er vigtigt, at man er fysisk tilstede i ens relationer til ens venner.

    Det er ulovligt at dele billeder og videoer af andre, uden deres samtykke. Det gælder uanset om indholdet er uskyldigt eller krænkende materiale.

    Lovgivning

    Man må ikke dele krænkende indhold af andre. Det er det der i straffeloven kaldes krænkelse af privatlivets fred eller æreskrænkelser. Det er vigtigt at tænke over, om det man deler kan virke krænkende på den person der er på billedet. Det er som udgangspunkt ikke lovligt at dele billeder af andre mennesker, uden et klart ja fra personen.

    Seksuelt indhold på billeder og videoer

    Der er desuden særlig lovgivning når det gælder seksuelt indhold på billeder eller videoer. Seksuelle billeder af børn er ulovlige. Hvis personerne på materialet er under 18 år og der er fokus på kønsdele eller materialet viser seksuelt samleje, er der tale om børnepornografi.

    Et kærestepar, hvor begge parter er over 15 år, må dele seksuelle billeder med hinanden, hvis begge har givet samtykke til det.

    Når vi bevæger os rundt på nettet, afsætter vi alle digitale fodspor i større eller mindre grad. Alt hvad vi deler, liker, sender, klikker på osv. bliver lagret. Det er vigtigt at overveje, hvad du giver samtykke til, når du færdes på nettet.

    Dit digitale fodspor

    Det digitale fodspor er alt det vi efterlader af spor på internettet, de videoer man deler på YouTube, det man liker på Facebook, alt hvad man kommenterer, deler, lægger ud osv. bliver lagret til evig tid. Det bliver brugt til at markedsføre produkter specifikt til os, samt fodre os med relevante opslag, informationer og nyheder. Det man synes godt om, er det man vil se mere af efterfølgende. Når man opretter profiler givet man samtykke til at der lagres oplysninger om en og at de bruges, ofte samtykker man til at ens informationer kan deles med en tredjepart. Det er umuligt at undlade at efterlade digitale fodspor, men det er vigtigt at overveje hvad man giver samtykke til at andre personer kan se om en.  

    Digitale indstillinger

    Det er muligt at ændre sine privatindstillinger i mange apps. På det seneste er det blevet uligt at se ens lokation i mange apps. Det skal man aktivt gå ind og deaktivere, hvis man ikke ønsker det skal være en mulighed. Derudover kan man i nogle apps redigere hvor mange personer der kan se ens opslag, f.eks. om det kun skal være ens venner eller venners venner. Det kan man end også på YouTube, hvor man kan vælge hvor mange der kan se end videoer. Det er vigtigt at gøre sig tanker om det, da det er afgørende for, hvordan det kan blive brugt i fremtiden.

    Hvis du har brug for hjælp til dine privatindstillinger så kontakt din lærer. De har adgang til undervisningsmateriale omkring det og kan guide dig. Ellers få dine forældre til at hjælpe dig med at indstille dine profiler rigtigt.

    Mange unge bruger deres tid på at spille computerspil, både alene og med deres venner. Computerspil kan være gode og sjove, men de kan desværre også føre til uheldige episoder for de unge.

    Grooming

    Grooming er når en krænker opbygger et forhold til et barn og derefter misbruger barnet seksuelt. Desværre er der de senere år set flere tilfælde hvor grooming foregår gennem online platforme f.eks. spil eller apps. Det at børn bruger så meget tid på gaming og onlinespil gør at krænkere har fået nye muligheder for at opbygge en relation til børn. Det gør at det er svært at definere en type på krænkere.

    Faser i grooming

    Grooming består typisk af fem faser:

    1. Den opbyggende fase, hvor der etableres kontakt og forsøges at opbygge tillid.

    2. En fase, hvor risiciene ved handlingen vurderes, hvor barnets netværk og tilknytning til netværket vurderes i forhold til at blive opdaget.

    3. En fase hvor relationen styrkes så det bliver muligt at lave et overgreb. Det er typisk her det seksuelle tema introduceres.

    4. På et tidspunkt, hvor krænkeren føler at have magten over ofret, udføres det seksuelle overgreb enten online eller ved et fysisk møde.

    5. Krænkeren vil sikre sig at overgrebet forbliver skjult efterfølgende og bearbejder ofret.

    I grooming vil krænkeren derfor bearbejde ofret, så det emuligt at krænke et barn, uden at blive opdaget og hvor barnet ikke fatter mistanke forud for overgrebet. Det kan endvidere betyde at barnet ikke føler det som et overgreb (Red Barnet).